Реквием Антонин Дворжак

РЕКВИЕМ

Антонин Дворжак

Диригент РУСЛАН РАЙЧЕВ
Диригент на хора ВЯРА МИХАЙЛОВА

Съдържание

Първа част
I. Introitus: Requiem aeternam
II. Graduale: Requiem aeternam
III. Sequentia: Dies irae – Tuba mirum – Quid sum miser – Recordare, Jesu pie – Confutatis maledictis – Lacrimosa
Втора част
IV. Offertorium: Domine Jesu Christe – Hostias
V. Sanctus – Pie Jesu
VI. Agnus Dei

История на създаването

Антонин Дворжак композира своя „Реквием” в апогея на най-креативния си творчески период. Тази композиция е едно великолепно отражение на тревожните въпроси, проникващи цялото човешко съществувание. Конструкцията на месата е нетрадиционна: композицията е разделена на две основни части, всяка от които започва с оригиналното взаимно свързване на няколко литургични секвенции. По същия начин, Дворжак вмъква между „Sanctus” и “Benedictus”лиричната част “Pie Jesu”, създадена на базата на финалния текст на “Dies irae”. Основният мелодичен мотив на „Реквиема” е изграден от два възходящи полутона, с вплетен много намален, изпълнен с тъга трети, с който опусът започва и който продължава с много вариации като основен мотив, преминаващ през цялата творба. „Реквиемът” на Дворжак е върховен представител на синтеза между класицизъм и романтизъм в музиката. Тази творба вдъхновява много други чешки композитори, между коитоЙозеф Сук и Бохуслав Мартину.
Произведението е изпълнено за пръв път на 9 октомври 1891 година в Бирмингам, Англия, под диригентството на самия композитор.